-2.1 C
Ordu
12 Şubat 2025, Çarşamba

1. Tarım Şurası Sonuç Bildirgesi

25-27 Kasım 1997

  1. Türk tarımının ihtiyaç duyduğu atılımın gerçekleştirilmesinde kamu ve özel sektör kuruluşlarının etkinliğini artırmak ve gerekli düzenlemeleri yapmak bakımından aşağıda belirtilen Yasa değişikliklerin yapılması ve/veya yeni yasaların çıkarılması ile ilgili tavsiye karaları alınmıştır;

-Tarım ve Köyişleri Bakanlığı Bakanlık Yetki Görev ve Sorumluluklarını Belirleyen Kanun Hükmündeki Kararname’nin yasalaşması

-Mera Kanunu

-Tarım Ürünleri Sigortası Kanunu

-Tarım Çerçeve Kanunu

-Toprak Kanunu

– Üretici Birlikleri Kanunu

-Toptancı Haller Kanunu

– Çeşit Koruma Kanunu

– 308 Sayılı Tohumlukların Tescil ve Sertifikasyonu Hakkındaki Kanun

– 6968 Sayılı Zirai Mücadele ve Zirai Karantina Kanunu

-Gıdaya İlişkin 560 Sayılı Kanun Hükmünde Kararname

  1. Tarım ve Köyişleri Bakanlığı’nın merkez ve taşra teşkilatının yeniden yapılandırılması. Bu Bakanlığın görev alanına giren ancak başka bakanlıklarda olan yetkilerin devrinin sağlanması,
  2. Toprak ve su kaynaklarının korunması ve erozyonun önlenmesi gibi konularda faaliyet gösterecek yeni bir Genel Müdürlük kurulması,
  3. Tarım alanlarının tarım dışı amaçlarda kullanımının etkin bir biçimde önlenmesi gereği olarak toprak kanunun su ve toprağın korunmasına yönelik diğer tedbirleri kapsayacak şekilde süratle uygulamaya konulması,
  4. Tarımsal faaliyetler görev yapan tarım e Köy İşleri Bakanlığı ile diğer kamu ve özel sektör kuruluşları arasında gerekli koordinasyonun sağlamak üzere konu ve ürün bazında oluşturulan danışma kuruluşlarına işlerlik kazandırılması ve gerekirse yeni danışma kurullarının kurulması,
  5. Üretimden pazarlamaya kadar görev yüklenebilecek üretici örgütlerinin yaygınlaştırılmasını sağlamak amacıyla Ürün bazında üretici birlikleri kurulması,

7.Toprak ürü ve sulama haritaları uzaktan algılama sistemi gibi tekniklerden yararlanılarak tarım istatistiklerinin sağlıklı bir baza oturtulması,

  1. Optimum büyüklükte tarım işletmelerinin kurulması ve geliştirilmesi ile ilgili özendirici tedbirler alınmalı, bu işletmelerin sürekli olarak faal durumda bulunması sağlanmalıdır. Bu çerçevede işletmelerin mira yoluyla parçalanmasını önlemek ve arazi toplulaştırmasını sağlamak üzere ilgili kanunlarda değişiklik yapılması,

9.Ülkemizde ürün pazarlanmasında önemli bir kapasiteye ulaşan özel sektörün üreticilerimizle Sözleşmeli üretim yapılmasının sağlanmak üzere gerekli tedbirlerin alınması,

  1. Tarımsal ürünlerin ithalat ve ihracatında ihtisas gümrüklerinin laboratuvarların oluşturulması,

11.Kamu yayım hizmetlerinin yerel yönetimler ve üniversitelerle de işbirliği kurulmak suretiyle üreticilerimize teknik bilgilerin zamanında ve mahallinde ulaştırılması amacıyla gerekli düzenlemelerin yapılması, yayım çalışmalarının her aşamasında çiftçilerin karar süreçlerine katılmasının sağlanması.

12.Tarımsal yayımda kamu dışındaki potansiyeli harekete geçirerek çiftçi örgütleri, özel sektör, danışmanlık firmaları ve gönüllü kuruluşlardan oluşan kamu dışı yayım faaliyetlerinin desteklenmesi ve çoğulcu bir yayım yapısının gerçekleştirilmesi

13.Hayvancılığın geliştirmesini sağlayacak tedbirleri alarak damızlık üretimin yaygınlaştırılması için soy kütüğü kayıtlarının tutulduğu için nüve damızlık işletmelerinin kurulması,

  1. Ürün borsalarının geliştirilmesi ve ürünlerin borsalarda pazarlanmasının yaygınlaştırılması bu arada öncelikle kurulması, pamukta olmak üzere vadeli işlem piyasasının geliştirilmesi,

15.Köylü/çiftçi/üretici tanımının açık olarak yapılaması ve ekonomik işletme büyüklüğü tespit edilerek üreticiye kimlik kartı verilmesi,

  1. Türk tarımı için desteklemelerin devam etmesi büyük önem taşımaktadır. Ancak günü şartlarına ve ihtiyaçlarına cevap verecek etkili bir tarımsal destekleme modelinin geliştirilmesi ve uygulanması yen, destekleme politikalarımızda akılcı bir seçenek olarak dikkate alınması.

17.Dinamik destekleme modelleri çerçevesinde devlet desteği nitelik değiştirilmeli, destekler üretim, işleme ve pazarlama aşamalarını kapsayacak bir bütünlük içerisinde serbest fiyat mekanizmasının işlemesini sağlayacak şekilde özellikle karşılaştırmalı üstünlüğe sahip olduğumuz ürünleri için verimliliğin ve teknik alt yapının geliştirilmesine yönelinmesi.

18.Bu amaçlar doğrultusunda diğer ülkelerin deneyimleri de dikkate alınarak mevcut destekleme modeli yerine PRİM SİSTEMİ uygulamasına aşamalı olarak geçilmesi,

  1. Prim Siteminin desteklenmesi için gerekli olan kaynak bütçeye konmalıdır. Uzun vadede ise kendi kendini finanse eden ve Avrupa Birliği Ülkelerine örneği olan FEOGA benzeri bir fonun oluşturtulması,
  2. Tarım Destekleme Kurulu’nun yaptığı yararlı çalışmalar dikkate alınarak bu kurulun tarımsal destekleme kararlarının belirlenmesi ve izlenmesinde koordinasyon görevini sürdürmesi,
  3. Gübre destekleme ödemeleri için 1998 yılı bütçesine tahsis edilen ödeneğin yeterli olabilmesi ve sistemin daha sağlıklı işleyebilmesi için destekleme miktarının maktu olarak belirlenmesi ve desteklemenin üretici ve dağıtıcı kuruluşlara avans olarak ödenmesine devam edilmesi,

22.Tohumcuğulun geliştirilmesi için gerekli, işlemlerin etkili olarak yürütülebilmesi için yetersiz olan bugünkü mevzuat ve yönetmelikler taraf olduğumuz uluslararası anlaşmalarda dikkate alınarak günü şartlarına uygun hale getirilmesi,

  1. Ziraat Bankasının mali yükünü artıran devletçe verilmiş görevlerden arındırılması ve sadece tarımsal kredilendirmeye ağırlık verecek şekilde yapılandırılması,

24.Ziraii kredi faiz oranlarının enflasyonun düşüşüne paralele olarak yediden gözden geçirilmesi,

25.Tarımsal ürünlere ve tarımsal girdilere uygulanmakta olan KDV oranlarının yeniden gözden geçirilerek düşürülmesi,

  1. Kimyasal girdilerin toprak ve su kaynaklarının kirletmesini önleyici tedbirlerin alınması önerilmiştir.

Tarım Şuraları